Friday, April 17, 2009

SPR: Di Perak LAIN Pulau Pinang LAIN !!!




Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, pihaknya akan mengadakan mesyuarat menentukan tarikh pilihan raya sebaik sahaja menerima notis kekosongan daripada Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang.

Ya, apabila berlaku perletakan jawatan , siapa yang menerima surat perletakan jawatan tersebut? Tentulah Speaker Dewan dan sudah tentulah Speaker yang mengesahkan adanya kekosongan kerusi Derwan Undangan dan tugas Speaker memaklumkan hal tersebut kepada SPR.

Jelasnya di sini, bahawa bukan tugas SPR untuk menentukan adanya kekosongan kerusi dewan undangan negeri ; tetapi Speakerlah yang menentukannya dan Speakerlah yang menghantar notis pemberitahuan tentang kekosongan tersebut kepada SPR dan SPR hanya perlu mengadakan mesyuarat untuk melaksanakan pilihanraya tersebut - bukan untuk membincangkan kesahihan perletakan jawatan oleh Fairuz.

Ya, memang begitulah yang sepatutnya berlaku mengikut tata cara perlembagaan : SPR akan bertindak sebaik sahaja menerima notis kekosongan tersebut daripada Speaker.

SPR tidak perlu panggil Fairuz untuk minta penjelasan lanjut.Cukup menerima notis daripada Speaker. Fairuz pun tidak perlu pergi jumpa SPR untuk beritahu perletakan jawatanya itu.

Tetapi, keadaan ini tidak dapat di terima dalam isu perletakan jawatan 3 Katak(ADUN) di Perak. Jom kita sororoti kes yang berlaku di Perak

Mahkamah Persekutuan telah melangkaui tugas Speaker Sivakumar yang mengisytiharkan 3 katak itu meletakan jawatan mereka.

Tetapi, Mahkamah pula memutuskan bahawa hak menentukan kekosongan tersebut adalah bidang kuasa Suruhanjaya Pilihanaya. Speaker hanyalah Pak Pacak?

Kemana perginya doktrin pengasingan kuasa yang menjadi asas kepada sistem demokrasi negara?

Pelik sungguh apabila keputusan Mahkamah Persekutuan memihak kepada 3 katak walaupun peguam bela mereka gagal membuktikan bahawa surat perletakan jawatan mereka ditandatangani dengan cara paksaan tanpa kerelaan mereka sendiri.


MyKampungku

0 comments:

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost