Thursday, August 13, 2009

PPSMI: MELAYU TERTIPU DAN TERUS DITIPU :- Nizar vs Najib Altantuya

Tatkala bantahan sudah sampai kemuncaknya, ribuan manusia membanjiri jalanraya di Kuala Lumpur bagi membantah perlaksanaan PPSMI, memorandum suara rakyat dipersembah kepada Yang Dipertuan Agong, akhirnya baru-baru ini kerajaan mengumumkan perubahan terhadap dasar PPSMI dengan kembali kepada Bahasa Malaysia (Bahasa Melayu?) di sekolah kebangsaan, manakala di sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil pula dalam bahasa ibunda masing-masing bermula tahun 2012.

Pemansuhan perlukan tempoh peralihan, tidak boleh dibuat serta merta pada tahun ini supaya tidak berlaku kejutan kepada pelajar, kata menteri yang bertanggungjawab, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Tahun 2012 adalah tempoh munasabah katanya awal bulan lalu dan disokong oleh pengampu-pengampu ‘ketuanan Melayu’.

Tidak berpuas hati dan rasa tertipu dengan kenyataan Menteri Pelajaran, mengundang rasa kecewa Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said atau Pak Samad Said lantas mengajak rakyat Malaysia sekali lagi berarak di jalan-jalan raya. Buka sahaja beliau malah seluruh pejuang dan pencinta bahasa rasa tertipu lantaran pemansuhan PPSMI dilaksana secara berperingkat oleh kerajaan. Tiga tahun tempoh peralihan sehingga tahun 2012 adalah sangat lama dan macam-macam boleh terjadi dalam tempoh itu. Ada kemungkinan pemansuhan PPSMI dibatalkan atau ditarik balik. Pak Samad Said mempunyai asas yang kuat apabila mencadang supaya rakyat bangkit dan berarak lagi sekali.

Hari ini mimpi ngeri Pak Samad menjadi nyata. Bukan lagi rasa tertipu tapi rasa ditipu oleh menteri yang bertanggungjawab (atau tidak bertanggungjawab?)! Di dalam satu sidang media di Putrajaya, Timbalan Perdana Menteri itu secara terang-terangan memberitahu pemansuhan PPSMI bukannya tahun 2012 tetapi pada tahun 2016. Peperiksaan Sains dan Matematik akan terus diadakan dalam bahasa rojak (dwibahsa) sehingga 2016, katanya.

Ekoran itu Pak Samad Said akan mengutarakan cadangan berdemonstrasi sekali lagi bagi mendesak pemansuhan serta-merta dasar Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dalam satu mesyuarat Gabungan Mansuhkan PPSMI (GMP) hujung minggu ini.

Aduh! Melayu tertipu dan ditipu!

Rakyat sudah tidak percaya lagi kepada cakap berbelit dan lidah bercabang pemimpin kerajaan dan Umno. Adakah benar PPSMI akan dimansuh sepenuhnya tahun 2012?

Fikir-fikirkanlah…
Oleh: DAP Melayu@Perakexpress

MyKampungku

1 comments:

sedap malam said...

Tertipu kerana tidak berfikiran reflektif. Lalu mudahlah ditipu puak asing. Sejarah dan warisan tidak lagi dianggap penting.

Kononnya, kalau nak maju tinggalkan bahasa Melayu (PPSMI). Begitukah Melayu...

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost