Wednesday, December 9, 2009

Bala lwn Najib: Persepsi Rakyat..... Najib TAKUT!!! Berani Kerana Benar, Takut Kerana ....???

Oleh: M3M @ PerakExpress

PI Bala Subramaniam telah menjatuhkan bom ke atas Najib, Piem Satu Malaysia. Ini bukan satu perkara yang boleh dianggap enteng kerana tuduhan disasarkan kepada seorang Perdana Menteri. Dan… tuduhan pulak bukan sebarang tuduhan tetapi tuduhan berat iaitu tuduhan terlibat dengan pembunuhan Altantunya. Malah… bukan setakat Najib saja yang dituduh tetapi isteri dan adik lelakinya turut dilibatkan sama.

Sebagai Perdana Menteri, Najib tidak boleh menepis tuduhan Bala begitu sahaja, dengan alasan ia tidak berasas. Berasas atau tidak berasas, bukan untuk Najib tentukan. Itu kerja Mahkamah. Sebab itu, sekiranya ia tidak berasas, Najib mesti saman Bala kerana menfitnahnya. Biar mahkamah yang menentukan. Dia tak boleh menepis tuduhan tersebut begitu saja dan terus mengambil sikap berdiam diri dan cuba mengelaknya.

Intergriti…. kredibiliti dan imej serta maruahnya sebagai Perdana Menteri sudah tercemar. Semuanya itu penting dan mesti dijaga. Kalau tidak… haparaklah dia sebagai Piem Satu Malaysia.

Persepsi rakyat…. Najib takut untuk berhadapan dengan Bala dalam isu ini, kerana sekiranya dia berhadapan dengan Bala di Mahkamah…. takut pula lebih banyak tengkorak akan bertaburan keluar daripada almarinya. Tengkorak-tengkorak yang akan membuka semua pekungnya dan mereka yang terbabit. Sekiranya ini berlaku, habislah masa depan politik Najib.

Berani kerana benar, takut kerana bersalah. Persepsi rakyat…. Najib takut!! Apakah mungkin dia betul-betul bersalah!!

Inilah persepsi yang Najib kena perbetulkan. Tidak boleh tidak….wajib!!! Kalau tidak…. adalah lebih bermaruah sekiranya dia letak jawatan sebagai PM.

Tetapi… kalau dia letak jawatan, dia akan lagi susah kerana terpaksa menghadapi lebih banyak masalah. Maklumlah sudah tidak ada kuasa…. siapa yang akan melindunginya lagi. Sekarang, tengah berkuasa, bolehlah memperkudakan PDRM… Jabatan Peguam Negara… dan Mahkamah untuk berpihak kepadanya. Kalau sudah tidak ada kuasa…. siapa nak pedulikan dia lagi. Mampus kaulah!!

SD Bala dibuat di hadapan para peguam, maka pihak berkuasa mempunyai alasan dan sebab kukuh untuk bertindak dan memulakan siasatan terhadap tuduhan si Bala ke atas Najib.

Mengapa tak dipanggil Najib, Rosmah dan Nazim untuk mendapatkan keterangan awal?? Apa… takut ke?? Sekurang-kurang, polis Malaysia pergi cari dan bawa Bala pulang ke sini untuk diambil keterangannya. Tetapi… jangan pulak, dia diugut seperti mana yang berlaku dahulu. Polis sepatutnya memberi perlindungan kepadanya…. bukan memberi tekanan dan ugutan.

Sebab itu, Bala buat SD pendedahan tentang kes pembunuhan Altantunya di luar negara, jauh dari pihak berkuasa Malaysia. Dia… tak percayakan pihak berkuasa Malaysia kerana dia tahu, mereka akan bertindak bukan atas prinsip keadilan dan ketelusan, tetapi… atas arahan pihak yang tertentu. Dia tak mahu pisang berbuah dua kali. Cukuplah hanya sekali….

Kes ini serius… jadi semua pihak juga mesti serius dalam membuat penyiasatan. Tak boleh setakat lepas batuk di tangga. Untuk mendapat kebenaran hakiki, penyiasatan mesti rapi dan terperinci dan tidak ada hanky panky. Tetapi, dalam kes ini, apa sudah jadi??

Yang peliknya…. cerita ini hanya tersebar luas di alam maya. Ke mana menghilangnya media arus perdana?? Sunyi sepi… tiada pun berita tentang SD pendedahan Bala Subramaniam. Bukankah ini cerita sensasi yang melibatkan individu sensasi dalam the corridoors of power. Mesti ada sesuatu yang tak kena. Apakah ada arahan agar cerita ini di’blackout’kan untuk mengurangkan publisiti bagi menjaga intergriti dan kredibiliti tuan Perdana Menteri???

Itu tak menjadi masalah… Kita tak perlukan MSM, sebab kita sudah ada media alternatif sendiri untuk mendedahkan sebarang ketidakadilan dan kezaliman. Dan… pembunuhan Altantunya adalah satu kezaliman dan cara kes dia dikendalikan adalah satu ketidakadilan!!

Orang yang dedahkan maklumat diugut dan dibawa lari tetapi orang yang dikaitkan, yang sepatutnya dipanggil untuk disoalsiasat, lepas bebas. Orang yang bermotif tidak didakwa…. orang yang tidak bermotif pulak yang ke tali gantung. Tak ke gila pihak berkuasa dan sistem kehakiman kita!!

Tetapi, kerana kuasa berpusat di tangan mereka, maka apa boleh kita buat?? Yang boleh kita lakukan ialah meneruskan desakan untuk memberi tekanan kepada mereka, supaya Altantunya mendapat keadilan yang sepatutnya, agar rohnya aman dan sejahtera. Dan, pendedahan PI Bala ini merupakan satu peluang baik untuk mengheret mereka yang bertanggung jawab ke muka pengadilan. Biar mahkamah yang menentukannya.

Seperti yang telah diduga, pihak berkuasa kita juga buat acuh tak acuh saja. Malah, ada pulak yang menyarankan agar PKR yang bawa Bala pulang ke Malaysia. Mengapa pulak PKR?? Itu, bukankah tugas dan tanggung jawab mereka?? Buat lawak pulak SPRM ni!!!

Sebagai Perdana Menteri, Najib membawa imej negara. Oleh itu, dia mesti bertanggung jawab menjaga imej Malaysia di mata dunia. Jadi, mau, tak mau…. suka, tak suka, Najib terpaksa membersihkan imejnya yang tercemar teruk akibat dakwaan terlibat dengan kes pembunuhan Altantunya. Jika tidak…. ke mana Najib pergi, dia dan Malayisa akan disinonimkan dengan Altantunya. Malu kita!!

Kita tak mahu mempunyai Perdana Menteri yang terpaksa memikul beban dituduh sebagai pembunuh di bahunya. Justeru itu, Najib mesti ada keberanian untuk berhadapan dengan tuduhan tersebut dengan menyaman Bala Subramaniam di mahkamah.

Rakyat akan mempunyai persepsi yang dia tak perlu gusar kerana sistem kehakiman berada dalam cengkamannya dan hakim-hakimnya boleh dibeli. Tetapi, sekurang-kurangnya dia akan nampak berani untuk lawan pertuduhan tersebut di mahkamah, kerana di situ sajalah keadilan dilihat dapat ditegakkan. Selain mahkamah di Malaysia, apa alternatif lain yang kita ada??

Semakin Najib cuba melarikan diri dari masalah tersebut… integriti dan kredibilitinya sebagai PM akan terus dipersoalkan. Rakyat dan dunia akan hilang hormat kepadanya dan hantu Altantunya akan terus menghantuinya.

MyKampungku

0 comments:

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost