Sunday, February 14, 2010

Gong Xi Fa Cai dari MyKampungKu


Salam Tahun Baru Cina untuk semua kaum Cina di kpg Muara Tebas.

Setiap tahun baru cina perkampungan nelayan ini akan menjadi tumpuan kaum Cina untuk berkunjung ke Tokong Cina (Ching San Yen Temple) untuk upacara keagamaan mereka.

Tapi yang tak bestnya, malam tadi iaitu menjelang malam tahun baru, tembakan mercun/bungaapi dilakukan serentak dengan azan Isyak dari masjid yang berdekatan dengan rumah penduduk Cina.Mereka langsung tak menghormati azan dan orang Melayu yang hendak menunaikan sembahyang Isyak!!.Malah tembakan Mercun mereka berlangsung sehingga selesai wakyu Isyak.Lepas itu tak ada pulak kedengaran tembakan mercun sehingga menjelang tengah malam tahun baru cina!!Apakah ini dilakukan dengan sengaja untuk mengganggu orang yang hendak sembahyang atau mereka ni memang tak memahami atau tak mahu menghormati penduduk islam yang lebih ramai(majoriti - rumah penduduk Cina hanya 4 buah).

Memang ramai yang marah... tapi apa nak buat, pemimpin kpg pun tak sensitif dengan apa yang berlaku.Marah pun hanya sekejap pastu mereka pulak yang seronok tengok tembakan bunga api.

Sekali lagi... Kenapa mercun@bungaapi ditembak serentak dengan azan Isyak sehingga selesai waktu Isyak dan lepas tu senyap!!?.Apakah ini disengajakan...???????

LU PIKIRLAH SENDIRI.....



MyKampungku

0 comments:

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost