Tuesday, July 28, 2009

Nizar vs Najib Altantuya: Orang Kelantan Mudah Di Pujok?


Keputusan pilihanraya Manik Urai menunjokan bahawa tidak semua pengundi membuat pilihan berdasarkan isu yang penting dan mustahak. Semasa berkempen disana saya memberi tumpuan pada hal royalti minyak Saya ingat inilah isu yang sepatut nya diketahui rakyat Kelantan. Tapi malang nya keputusan tidak sebagitu. Inilah yang mengecewakan. Pada saya isu Kerajaan Pusat menafikan hak royalti minyak kapada Kelantan sepatut nya menjadi isu yang menyatukan hati orang Kelantan.Sepatut nya BN di hukum olih rakyat Kelantan kerana tidak memberitahu mereka perkara yang benar. BN patut dihukum kerana BN berdiam diri dan sengaja tidak mahu rakyat Kelantan mendapat hak mereka sebanyak RM 1 billion. Agak nya BN sanggup berbuat demikian kerana mereka tahu memadailah kapada orang Manik Urai kalau jambatan 7 juta ringgit dijanjikan atau wang 1000 Ringgit diberi kapada pengundi pengundi terpilih.

Tetapi semua nya tidak terlewat. Rakyat Kelantan mesti bersuara dalam hal ini. Tidak memadai Dato Nik Aziz dan Dato Husam yang bercakap soal ini. Rakyat Kelantan mesti bangun dan menuntut hak mereka. Kita sepatutnya mendesak bayaran wang tertunggak itu dibuat dalam masa terdekat. Kita sepatut nya bersedia berarak dan menunjokkan perassan kita secara aman sahinggalah BN bayar wang itu. Ini akan membolehkan Kerajaan Kelantan meneruskan pembangunan membasmi kemiskinan di negeri itu. Dato Mustapha Mohammad sebagai ketua UMNO Kelantan sepatutnya menyokong pembayaran wang tunai ini, dan lebih mementingkan kepentingan negeri dari parti politik nya. Bila kah agak nya Dato Pa sanggup bertindak untok kepentingan rakyat Kelantan.

Dari segi undang undang hak Kelantan adalah jelas. Jangan lah terkeliru dengan pandangan Rais Yatim yang karut itu. Perjanjian tersebut ditanda tangani olih Tengku Razaleigh bagi pihak PETRONAS dan HJ MOHD NASIR, Menteri Besar bagi pihak Kelantan pada tahun 1975. Tengku Razaleigh sendiri telah menyatakan bahawa perkara ini jelas dan Kelantan sepatutnya dibayar wang dari hasil minyak ini. Hanya BN dan penasihat mereka yang tidak bermaruah yang masih mahu menidakkan perkara yang benar.
Oleh: Zaid Ibrahim

MyKampungku

0 comments:

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost