Saturday, August 1, 2009

Demo Anti ISA, Tangkapan Bermula, Laluan Ke Istana Negara Di Tutup & Dipenuhi Trak FRU : Nizar vs Najib Altantuya

Polis menutup semua jalan menuju ke Istana Negara menjelang berlangsungnya dua perhimpunan - pro dan anti-ISA - yang dijadual bermula jam 2 petang ini.

Di hadapan Istana negara - yang biasanya dipenuh bas-bas yang membawa pelancong- - pagi ini kelihatan barisan trak Unit Simpanan Persekutuan (FRU) termasuk trak meriam air di tempat di situ.

Istana Negara menjadi destinasi kedua-dua perhimpunan tersebut untuk menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

DITAHAN...Polis memeriksa beberapa individu yang disyaki peserta himpunan pro dan anti-ISA di kawasan LRT Masjid Jamek kira-kira pukul 11.20 pagi tadi. Lebih 30 orang telah ditahan sejak 9 pagi tadi.--foto mStar Online Oleh: G.MANIMARAN.
Kawalan FRU di kawasan Dataran Merdeka

Pada mulanya, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) merancang untuk menghimpunkan 100,000 untuk berarak ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum tersebut, meminta Yang di-Pertuan Agong mendesak kerajaan supaya memansuhkan ISA.

Undang-undang yang berusia 49 tahun itu digubal untuk membasmikan ancaman komunis tetapi para pengkritiknya mendakwa ia kini disalahgunakan untuk menahan penentang kerajaan tanpa bicara.

GMI turut disertai parti-parti pembangkang - PKR, PAS dan DAP. semalam PAS meminta ahli-ahlinya supaya menyertai perhimpunan hari ini.

Pemimpin Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang - yang dua kali ditahan di bawah ISA - akan mengetuai protes hari ini bersama dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Manakala Majlis Pemuafakatan Ummah (Pewaris) pula merancang mengadakan perhimpunan pro-ISA, kecuali jika GMI membatalkan perhimpunannya.

Penyokong Pewaris akan memakai baju berwarna putih manakala penyokong GMI pula akan memakai baju berwarna hitam dan merah.

Kedua-dua pihak akan mula berkumpul mulai jam dua petang di beberapa lokasi yang pusat bandar.-/Malaysiakini

MyKampungku

2 comments:

Anonymous said...

Tujuan demonstrasi ni untuk mengalih pandangan rakyat terhadap perbicaraan liwat DSAI dan amalan rasuah DAP.Yang Nik Aziz bangang ni suruh penyokong turun membuat keganasan.Adakah ini ajaran islam? Sudah tentu bukan. Sebab itu Nik Aziz tu sebenarnya menyebarkan fahaman Israel dan nama dia sebenarnya adalah Nik Zionis.Dia menyokong liwat,maksiat dan rasuah.PAS telah membantu DAP untuk mengeluarkan 3,300 lesen pelacuran,perjudian dan arak di Selangor. Itulah ajaran Nik Zionis ular puki mak!

Anonymous said...

Si Anon (2.10 pm) itu sudah sembayangkah hari ini. Buka mulut aja sudah memfitnah. Sejak bila Nik Aziz pernah menyeru buat keganasan. Kalau soal mengalih pandangan jaguhnya adalah umno/bn. Kalau soal rasuah, bolehkah saudara ini komen sikit pasal jaguh bernama K. toyo. Last- last nak cakap kasar pulak, hai kalau orang tua hang tak ajar, di sekolah pun mungkin dapat belajar. Komenlah, tapi sopanlah sikit.Ini semua angkara orang biadap.

I.Hanafi

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost