Sunday, April 3, 2011

'BUAYA-BUAYA' Di Sarawak Harus Ditangkap! - LGE


Setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng mengibaratkan pembabitan Pakatan Rakayt pada pilihan raya ke-10 Sarawak 'pertarung terbesar abad ini'.

Lim yang juga ketua menteri Pulau Pinang berkata, Sarawak yang kaya dengan hasil balak, minyak dan gas tapi negeri Sarawak terus kekal antara negeri termiskin di Malaysia.Negeri yang kaya dengan hasil alam semulajadi tetapi kekayaan itu tidak dapat dinikmati oleh kebabyakan rakyat, sebaliknya dibaham oleh 'buaya-buaya' yang merupakan krono-kroni Taib dan George Chan.

“Sarawak ada balak, minyak, gas dan tanah. Malangnya, ia juga ada banyak 'buaya',”

“Sebab inilah kita perlu pilih calon yang berani untuk tangkap buaya-buaya itu,” kata Lim sambil disambut tepukan gemuruh oleh hadirin.

Lim turut mempersoalkan keikhlasan Taib untuk bersara selepas pilihanraya.

Orang ramai menjerit “Tidak!” apabila ditanya sama ada mereka mempercayai Taib. Lim kemudian mengingatkan mereka bahawa ketua Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Tan Sri Dr George Chan juga pernah membuat janji yang sama pada 2006.

NONEKetiaka itu, Chan yang juga timbalan ketua menteri berjanji akan bersara dalam tempoh setahun dan menurut Lim sehingga saat ini tiada tanda-tanda bahawa beliau akan berbuat demikian.

“Lagipun, mereka (Taib and Chan) adalah menantu. Jika Chan tidak berundur, adakah awak fikir Taib akan berundur?” soal Lim.

Menurutnya, rakyat Sarawak tidak sepatutnya membenarkan BN terus menang pada pilihan raya 16 April ini atau tidak Taib akan menjadikannya sebagai isyarat untuk beliau terus kekal berkuasa.

“Jika awak mahu Taib pergi, awak mesti pastikan BN ditewaskan,” katanya.

MyKampungku

0 comments:

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost