Tuesday, April 5, 2011

PKR Tolong Jangan Lawan Taib Di Balingian


Jika benar Datuk Salleh Jafaruddin hendak bertanding di Balingian seperti yang disiar di Malaysiakini,PKR rasanya patut memberi peluang kepada beliau untuk pertandingan satu lawan satu di situ.Lagipun calun dari PKR dilihat hanya pelengkap kepada proses pilihanraya atau sekadar diletakkan disitu supaya Taib tidak menang tanpa bertanding.

Seperti pilihanraya lepas, calun PKR Ibrahim Bayau hanya mendapat 667 undi sahaja.Apakah Suriati Abdullah mampu untuk menambah undi tersebut?Dengan latar pendidikan cuma setakat sekolah menengah, apakah beliau mampu untuk meraih undi untuk PKR?

Bukan hendak menidakkan kemampuan Suriati, tapi jika ada calon yang lebih berkeliber dan popular serta berpengaruh seperti Dt Salleh, kenapa tidak dibiarkan beliau bertanding disitu.Malah, PKR seharusnya memujuk beliau untuk bertanding melalui tiket PKR.Tapi sebelum itu pastikan keikhlasan beliau untuk berjuang bersama Pakatan Rakyat untuk menumbangkan kerajaan Taib di Sarawak.Kalau beliau masih berkeras untuk bertanding sebagai calun bebas, biarkan.. dan pastikan beliau betul-betul sudah menghantar borang pencalunannya esok, dan jadikan Suriati sebagai calun simpanan sehingga pengesahan calun-calun yang bertanding.

Suriati yang hanya berkelulusan sekolah menengah dan Datuk Salleh adalah bekas timbalan menteri dan ADUN serta Ahli Parlimen untuk beberapa penggal siapa lebih layak untuk melawan Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak?

Salleh, 67, yang merupakan dua pupu dengan Taib, telah memberitahu Malaysiakini dalam satu temubual eksklusif tahun lepas bahawa beliau merancang untuk kembali aktif dalam politik Sarawak. Salleh adalah keturunan Melanau dari Oya, yang pernah berkhidmat dengan kerajaan dan pembangkang.

Anak emas Tun Rahman Yaakob ketika menjadi ketua menteri dan gabenor dalam tahun 70-an dan80-an itu, turut bersama Rahman dalam insiden Ming Court 1987 untuk menjatuhkan Taib.

Salleh pernah menjadi ahli parlimen dan ADUN di Sarawak untuk banyak penggal. Salleh juga pernah menjadi timbalan menteri pelajaran.
-Malaysiakini

MyKampungku

0 comments:

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost