Monday, December 8, 2008

Aidil-Adha di Kampung Muara Tebas

                Macam inilah keadaan setiap kali menjelang hari raya dikampung ini.




    Setiap kali menjelang hari raya aidil-adha mahupun aidil-fitri masjid di kampung Muara Tebas dipenuhi oleh jemaah yang ingin menunaikan solat sunat hari raya hinggakan jemaah yang datang bersembahyang diluar masjid.Masalah ini berlaku setiap tahun menjelang hari raya.Ini kerana masjid ini tidak cukup untuk menampung jemaah dikampung ini.



   Penduduk makin bertambah tapi masjid ini masih seperti dulu juga.Bukan tak ada permohonan untuk mendapatkan masjid baru, mahupun membesarkan masjid ini, tetapi menurut AJK masjid ini,permohonan telah banyak kali dihantar melalui ADUN mahupun MP kawasan ini tapi jawapan yang diterima tetap sama iaitu 'masih dalam proses!!!'.Mungkin menjelang Pilihan Raya Negeri akan datang ada lagi janji yang akan keluar dari mulut ADUN BN untuk mengatasi masalah ini sebagai kempen pilihan raya mereka.



 Selepas menunaikan solat sunat aidil-adha, ibadah korban dilakukan diperkarangan masjid.




 Upacara dimulakan oleh Ustaz Haini sambil dibantu oleh penduduk kampung



       Nampaknya yang datang menonton lebih ramai dari yang datang untuk membantu, ini termasuklah aku yang sibuk ambil gambar je....he...he....



    Menziarahi tanah perkuburan merupakan satu kemestian bukan saja semasa hari raya aidil-fitri tapi dihari raya aidil-adha juga, peduduk kpg Muara Tebas mengambil kesempatan untuk menziarahi tanah perkuburan.



     Aku sekeluarga juga mengambil kesempatan dihari raya aidil-adha ini untuk pergi ketanah perkuburan sambil membaca Yassin kepada mereka yang telah pergi......Al-fatihah.

     Sekali lagi diucapkan selamat Hari Raya Aidil-Adha dan selamat menjalankan ibadah korban.Semoga mereka yang berada di tanah suci selamat menjalankan ibadah haji dan selamat pulang ke tanah air.Assalamualaikum......

MyKampungku

0 comments:

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost