Saturday, February 28, 2009

Dun Sarawak bubar April ini?


Daripada:masdarwahid

Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak (PRDUNS) hanya akan berakhir Julai 2011. Namun, signal2 terkini menunjukkan PRDUNS Bumi Kenyalang itu berpotensi untuk dibubarkan selepas 7 April iaitu selepas selewat-lewatnya pertengahan bulan April tahun ini.

Ini berikutan tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang mengumumkan Pilihanraya Kecil (PRK) Dewan Undangan (Dun) Batang Ai tidak akan diadakan serentak dengan Pilihanraya Kecil (PRK) di 3 Bukit menguatkan lagi hujah ini.

Dun Batang Ai kosong selepas penyandangnya Dublin Unting Anak Ingkot meninggal dunia 25 Februari lalu dan pilihanraya mesti diadakan dalam masa 60 hari memandangkan tempoh Dun Sarawak berbaki 27 Bulan atau lebih 2 tahun setengah.

Mengikut perkiraan, PRK Dun Batang Ai mesti diadakan selewat-lewatnya 25 April ini.

Tiada Pilihanraya Kecil tetapi Pilihanraya Negeri

Sudah menjadi keutamaan SPR, sesuatu Pilihanraya itu hanya akan diadakan mengikut telunjuk Bebal Nasional (BN) atau mengikut kesesuaian masa BN. Contoh terdekat dapat dilihat dengan menetapkan tarikh PRK di Bukit Selambau dan Bukit Gantang sehari selepas pemilihan Agung UM-No yang bertujuan meredakan kemarahan rakyat Perak yang menyerlar tindakan Najib Mongolia merampas kerajaan Perak secara haram dan bertentangan dengan Perlembagaan.

Najib pastinya tidak sabar mahu menduduki kerusi empuk Presiden Umno dan Perdana Menteri secepat mungkin walaupun Najib Mongolia itu terpalit dengan pelbagai skandal termasuk pembabaitan isteri No. 2nya Rosmah Mansur dalam isu Altantuya.

Berkemungkinan tiada PRK di Dun Batang Ai kerana BN akan membubarkan Dun di negeri itu sebelum 25 April ini.

Tambahan pula dalam kegawatan ekonomi kini adalah lebih baik PRKDUNS seperti yang dijangka akan diadakan pertengahan tahun.

Mengapa? Kerana SPR telah lama bersedia untuk mengadakan PRK di Sarawak. Kan SPR adalah parti komponen BN dan pastinya segala keputusannya pasti terarah untuk kepentingan BN.

Pada 21 Februari lalu Unit Pencegah Rusuhan (PORU) dari Pasukan Gerakan Am (PGA) telahpun bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya negeri akan datang. Demikian menurut Timbalan Komander Briged Sarawak PGA ACP Abdul Manaf Abdul Razak.

Katanya memandangkan Sarawak tidak mempunyai Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU), maka PORU akan bertindak sebagai pasukan utama dalam memantau aspek keselamatan untuk memastikan pilihan raya negeri akan datang dapat diadakan dengan lancar dan aman.

Anehnya, P.O.R.U dilancarkan seminggu selepas Pengerusi SPR Abdul Aziz Mohd Yusof mengatakan antara sebab sesuatu Pilihanraya itu atas faktor keselamatan.

Mari lihat pula kenyataan Timbalan Pengerusi SPR Wan Ahmad Wan Omar apabila diajukan soalan berkenaan PRK dun Batang Ai baru-baru ini.

"OLEH KERANA ia melibatkan bahagian di Sarawak DAN OLEH KERANA SPR JUGA BERCADANG MENGUNJUNGI PEJABAT PILIHAN RAYA NEGERI SARAWAK, maka mesyuarat akan diadakan di Kuching bagi menetapkan tarikh pilihan raya," kata Timbalannya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi sebentar tadi.

Wan Ahmad juga mengulangi kemungkinan pilihan raya kecil Batang Ai TIDAK AKAN DIADAKAN SERENTAK dengan Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

Mesyuarat itu akan diadakan di Kuching berbanding empat pertemuan sebelum ini yang berlangsung di Ibu Pejabat SPR di Putrajaya.

"Jadi, banyak persiapan perlu diadakan... jadi tidak mungkin diadakan serentak," katanya.

Ketika ditanya sama ada pilihan raya kecil Batang Ai diadakan selepas 7 April, Wan Omar berkata, "secara peribadi saya merasakan kita tidak perlu tergesa-gesa kerana masih ada masa (tempoh 60 hari).

Peruntukan RM275,000 untuk Adun BN

10 Februari lalu, setiap Adun BN Sarawak telah beri diperuntukkan olah Pak Lah.

“Dengan adanya peruntukan tersebut nanti, ia diharap dapat memudahkan wakil rakyat dari parti BN melaksanakan tanggungjawab dalam usaha meningkatkan taraf infrastruktur penduduk di kawasan DUN masing-masing,” ujar ADUN Dudong Soon Choon Teck.

“Saya juga ingin merakamkan penghargaan kepada Perdana Menteri kerana telah membantu wakil rakyat kita dari parti BN melaksanakan tugas serta memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat di negeri ini,” tambah beliau.

Penulis: Ek ellehhhhhhhh wang tu bukan ko yang punye, tu duit rakyattttttttttttttttttt…….

Najib Mongolia juga telah melawat Sarawak dua hari selepas itu yang memuji BN dinegeri itu selain memasukkan peruntukan tambahan untuk Sarawak dalam bajet yang akan dibentangkan 10 Mac ini.

Dun Batang Ai : Peluang Pakatan Menang Cerah

Apapun, samada PRK diadakan di kawasan ini, Peluang Pakatan untuk menawan kawasan itu cerah memandangkan parti sekutu BN yang bertanding adalah PRS iaitu parti yang paling bermasalah di negeri itu.

Calon BN dari parti paling bermasalah

PRK Dun Batang Ai memiliki pengundi Iban sejumlah 95 peratus dan BN hanya menang tipis pada PRDun Sarawak yang lalu pada tahun 2006.

Antara calon BN yang dijangka di awasan ini ialah MP Sri Aman Masir Kujat, MP Lubok Antu William Nyallau, MP Hulu Rajang, Datuk Billy Abit Joo, pengari KN Bengoh Dr Jerip Susil.

Dipercayai calon yang paling hamper adalah MP Lubok Antu William Nyallau kerana Dun Batang juga berada dalam Parlimen Lubok Antu.

Uniknya Dun ini ialah ianya adalah antara kerusi Parti Rakyat Sarawak (PRS) iaitu salah satu parti sekutu BN Sarawak yang bermasalah. Parti ini yang lahir hasil pembubaran Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) sejak 2004.

Tambahan pula jika BN klah di sini, peluang untuk menguburkan parti ini cerah memandangkan PRS adalah parti baru BN dan paling banyak bermasalah. Sejak beberapa bulan lalu, PRS terpecah kepada dua kumpulan yang salah satunya kini menyertai keADILan secara beramai-ramai.

Siapa pula Calon Pakatan?

Calon Pakatan Rakyat pastinya dari komponen Parti keADILan samada mantan MP Lubok Antu Jawah Gerang yang kini menyertai keADILan bersama ribuan penyolongnya atau Nicholas Bawin Anggat iaitu bekas calon MP Lubok Antu yang juga lulusan ITM yang cukup berpengaruh di kawasan ini.

Batang Ai merupakan salah satu kerusi dalam Parlimen Lubok Antu, Sarawak. Satu lagi adalah Dun Engkili yang turut dimenangi BN.

DUN Batang Ai terletak di kawasan pedalaman di wilayah selatan Sarawak, berdekatan dengan sempadan barat Kalimantan. Ia terletak kira-kira 200km di timur ibu negeri Sarawak, Kuching.

Siapa pun yang menang di kawasan ini pastinya ianya memberi signal yang jelas untuk PR dan BN. Yang pasti, kaum Iban di kawasan ini dah bersedia untuk menghukum BN.

MyKampungku

0 comments:

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost