Sunday, August 30, 2009

MERDEKA: UMNO Semakin MELAYU Ketika 1Malaysia :- Nizar vs Najib Altantuya


Ketika UMNO cuba menjuarai kembali hati rakyat Malaysia dengan slogan 1Malaysia tapi ketika itu jugalah UMNO semakin tebal kemelayuannya. Jelas berlaku pertentangan di peringkat tertinggi UMNO terutamanya PM begitu bersemangat melaungkan prinsip kesamarataan 1Malaysia dengan peringkat bawah dan pertengahan UMNO yang cuba menarik kembali slogan pecah perintah inggeris dahulu.

Tidak diketahui samada pertentangan ini adalah perancangan besar UMNO atau di luar kawalan peringkat tertinggi UMNO. Kalaulah ini merupakan perancangan besar UMNO peringkat tertinggi maka jelas teramat jahatnya UMNO bermuka-muka di hadapan rakyat Malaysia. Di pihak Pakatan Rakyat pula perlu ada usaha gigih untuk menenrangkan kepada rakyat tentang perancangan besar ini.
Tapi kalau bukan seperti yang dinyatakan di atas maka ini bermaksud UMNO telah berada di luar kawalan peringkat tertinggi partinya sendiri. Bermakna juga Najib sudah tidak mampu membendung semangat kemelayuan yang dikobar-kobarkan oleh UMNO selama ini. Dengan kesedaran masyarakat melayu yang separuh telah menerima keberadaan masyarakat bukan melayu di bumi Malaysia ini dan inginkan masyarakat bukan melayu ini pun diberi ruang keadilan dalam menjalani kehidupan sebagai rakyat Malaysia. Kesannya UMNO tertekan. Klimaks segala ini adalah insiden perarakan kepala lembu di SUK Shah Alam.

UMNO berhati-hatilah dalam berpolitik ketika ini. Tertekan sekuat mana pun tolonglah jangan api-apikan semangat kemelayuan. Kita sekarang berada dalam gelombang ICT di mana jarak telah diperdekatkan sehingga surat khabar yang terbit setiap pagi telah ketinggalan beritanya. Klip video perarakan kepala lembu di Shah Alam bukan saja dilihat di Sabah tetapi oleh semua penganut agama hindu di dunia. Kenapa kepala lembu? Itu pun satu persoalan yang memberi transkrip jawapan yang jelas.

Lembu yang sebelum ini dijadikan isu bermula dengan kisah korban, kemudian lembu juga diangkut di atas lori di hantar ke pejabat SPRM dan kini hanya kepala lembu diusung mendahului perarakan kepala lembu di SUK Shah Alam.

Najib tolong awasi percaturan politik UMNO. Kalau Tun Abdul Razak membawa penyelesaian kepada kemelut setelah melanda tragedi 13 Mei janganlah pula anaknya menjadi pencetus tragedi hampir serupa dengan apa yang telah diselesaikan oleh bapanya.

Namun sejarah juga mengingatkan kita kepada operasi lalang yang ketika itu ada individu yang berapi-api bersuara supaya setiap orang melayu membawa sebatang mancis api ke kuala lumpur.

Semoga allah menyelamatkan bumi malaysia dari sebarang malapetaka.


/tranungkite

MyKampungku

0 comments:

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost