Sunday, August 30, 2009

Nizar: Bulan Kemerdekaan Di Era Najib Altantuya - Sunyi Sepi...


Bulan Ogos ialah Bulan Kemerdekaan…. sepatutnya…. seperti kebiasaan pada tahun-tahun yang lalu, bulan ini disambut meriah….. bagi memperingati merdekanya Malaysia daripada belenggu penjajahan. Pelbagai program diatur bagi menyambutnya….. Semuanya, indah-indah dan berwarna-warni bagi memperlihatkan suasana ceria dan gembira menyambut hari keramat ini.

Malangnya…. pada tahun ni, suasana ceria itu sudah seakan-akan hilang…… tidak wujud lagi. Tidak banyak bendera yang dikibarkan oleh rakyat, malah suasana kemeriahan bulan kemerdekaan pun tidak dirasai sangat….. Mungkin di Kuala Lumpur atau di Putrajaya, suasana kemeriahan boleh dirasai tetapi idi lain-lain ceruk rantau di bumi Malaysia….. semuanya hambar belaka.

Apakah kerana kita sibuk menjalani ibadah puasa hingga kita lupa yang bulan ini juga adalah bulan kemerdekaan?? Mungkin juga…. tetapi bagi Piem Satu Malaysia, bulan ini juga merupakan bulan yang memeningkan kepala dia. Walau pun dia cuba senyum tetapi di sebalik senyumannya itu, kelihatan kerisauan dan kegelisahan yang amat sangat…. Banyak ketika, wajahnya nampak sangat tidak ceria…. Susah hati kut???

Macam mana tidak gelisah….. macam mana tidak risau…. macam mana tak susah hati….. banyak yang berlaku sejak dua menjak ni….. tidak memberi advantage kepada imej pemerintahan dia. In fact…. menampakkan yang UBN semakin menuju kehancuran dan semakin ditolak oleh rakyat. Pening kepala Piem Satu Malaysia ni…..

Apa yang mereka buat semuanya serba tak kena…. Lepas satu PRK ke satu PRK…. mereka kecundang. Tabur duit bagai nak rak…. janji pembangunan itu dan ini, tetapi semuanya tak jalan. Mereka terus kecundang dan terus kecundang lagi.

Dalam Pilihan Raya Kecil N11 Permatang Pasir…. mereka cuba bawa isu Anwar pengkhianat Melayu…. Alih-alih strategi kempen ini, makan diri. Rakyat didedahkan tentang siapa pengkhianat bangsa Melayu yang sebenarnya. Cerita Anwar pengkhianat bangsa Melayu terhenti di situ. Malah si Muhyiddin dan si Zahid Hamidi pulak ditelanjang dan dimalukan….. Di sini, kita patut beri sedikit kredit kepada Muhyiddin kerana berjaya mengalihkan isu Altantunya kepada isu lain. Mungkin Rohaizat sengaja dipilih untuk dijadikan kambing hitam. Mungkin juga mereka sudah tahu reputasi buruk Rohaizat tetapi sengaja meletakkan dia sebagai calon di situ. Lagi pun, mereka mungkin tahu yang peluang untuk BN menang amat sukar sekali, kerana ia memang kubu kuat Pas dan Anwar Ibrahim. Letakkan Rohaizat di situ dan biar PAS hentam peribadi dia hingga reputasi dia lunyai selunyai-lunyainya. Dengan cara itu, PAS tidak akan hentam Najib dengan menggunakan isu Altantunya. Selamat seketika reputasi Najib tetapi Rohaizat menerima padahnya. Kesian Rohaizat….. Apa nak buat… nasib hang lah!!!

Cita-cita dan konspirasi untuk menjatuhkan kerajaan Selangor, setakat ini masih tidak menjadi…. Beriya-iya mereka menggunakan lembu mereka, SPRM untuk mengugut dan mengenakan ADUN-ADUN Pakatan Rakyat dengan tuduhan menyeleweng dan menyalahgunakan wang peruntukan kerajaan negeri. Kerana terlalu ghairah ke arah tujuan itu….. tup-tup Teoh Beng Huat yang disoalsiasat SPRM…. mati semasa dalam tangan SPRM. Meletup kes ini…. Malaysia menjadi tumpuan dalam dan luar negara. SPRM dikecam hebat dan dituduh sebagai pembunuh berlesen yang menjadi balaci UBN yang ingin merampas kerajaan Selangor daripada Pakatan Rakyat. Padan muka mereka!!! Mengelabah Najib dengan isu Teoh Beng Hock ini. Senario seterusnya semua orang sudah tahu dan sedang mengikutinya dengan penuh minat. Malah….Teoh Beng Hock akan menjadi pemangkin beralihnya sokongan kaum Cina daripada BN kepada Pakatan Rakyat.

Kisah kematian Teoh Beng Hock belum pun reda…. Najib/UBN terkejut badak pula dengan kemasukan bekas Menteri UBN iaitu Chua Jui Meng ke pangkuan PKR. Satu tamparan hebat kepada MCA, parti komponen Barisan Nasional. Ini memberi impak negatif kepada UBN. Sekarang, Chua Jui Meng sedang membuat road show ke merata tempat. Pasti apa yang diceramahkannya sedikit sebanyak akan menyentuh tembelang UBN dan MCA. Haru-biru kepala Najib memikirkannya!!!

Kes Kartika meletakkan Najib dalam keadaan serba salah. Kartika seperti yang semua orang sedia maklum dijatuhi hukuman sebat kerana minum arak di negeri Pahang…. negeri Najib. Hukuman ke atas Kartika telah menimbulkan polemik yang kini mendapat perhatian dalam negeri dan juga dunia. Hukuman tersebut dibuat oleh Mahkamah Syariah Kuantan Pahang berdasarkan apa yang termaktub dalam peruntukan-peruntukan yang sedia ada. Boom!!!! Kecoh Satu Malaysia. Yang syiuknya….. Kartika dengan rela menerima hukuman tersebut malah mahu ia disegerakan tetapi hukuman ke atasnya ditangguhkan dengan pelbagai pihak memberikan pelbagai alasan. Ada yang takut imej negara tercemar dan Malaysia dilihat sebagai negara ekstrimis Islam, sedangkan Najib mahu Malaysia dilihat sebagai negara Islam sederhana. Ada pulak pihak yang menentang kerana bertentangan dengan hak asasi manusia dan mahu melindungi hak wanita dari penganiayaan…. Pening Najib memikirkannya….. gugur lagilah rambut dia!!! Selagi kes ini tak selesai…. selagi itulah Najib tak senang duduk. Panas bontot dia!!!

Kemelut yang melanda Ong Tee Kiat dengan tauke Kuala Dimensi tentang pemberian wang RM10 juta serta free plane ride juga telah membuat Najib mungkin tak lena tidur. Pasti ada yang tak kena dengan kes PKFZ yang membuatkan terbongkarnya pulak kisah yang mengaitkan Ong Tee Keat dengan RM 10 juta itu. Muhyiddin pulak cepat-cepat mahu perkara ini diselesaikan secara tertutup. Tertutup apa ke bendanya…… semua orang dah tahu!!! Kenapa?? Takut terbongkar pulak penglibatan pemimpin-pemimpin UMNO dalam kes PKFZ ni??? Tak boleh tutup lagi…. dah jadi pengetahuan umum. Kalau siasatan betul-betul dijalankan secara telus tanpa ada hanky-panky, pasti semuanya akan terdedah dan terbongkar. Inilah yang ditakuti oleh pemimpin-pemimpin UBN. Merudumlah imej UBN dan PRU 13 nanti….. Putrajaya kita punya. Yaaahoooo!!! Ini yang membuat Najib keluar peluh jantan!!!

Sedang kes PKFZ masih panas berasap….. timbul pulak kemelut dalaman MCA dengan pemecatan Timbalan Presidennya, Dr Chua Soi Lek gara-gara kisah VCD skandal seksnya. Pelik bin ajaib… setelah sekian lama skandal itu terbongkar, malah tuan badan yang terlibat pun, telah membuat pengakuan secara terbuka serta meletakkan jawatan sebagai Menteri dan MP sebagai memikul tanggungjawab terhadap salah lakunya…… baru sekarang pulak tindakan memecatnya diambil. Mungkin ada pihak yang takut kedudukan mereka tergugat kut, dengan tindakan ‘comeback’ Soi Lek….. yang menang sebagai Timbalan Presiden MCA dalam pertandingan pucuk pimpinan tertinggi MCA. Mungkinkah tindakan pemecatannya, satu tindakan…. ada udang di sebalik batu??? Apa-apa pun…. senario yang berlaku ini betul-betul mengusarkan Najib selaku Pengerusi Barisan Nasional. Sudahlah sokongan kaum Cina mula beralih arah kepada Pakatan Rakyat….. senario ini mungkin akan memburukkan lagi keadaan BN dalam PRU 13 nanti. Mampus BN!!!

Itu baru masalah dalam MCA….. bagaimana pulak masalah dalaman MIC dan PPP??? MIC bergolak…… PPP berkecamuk…..!!! Apabila si katak Radzhi Salleh, EXCO PKR, keluar parti dan menjadi bebas, fuuuuhhhhh… bukan main lagi para pemimpin UMNO membuat kenyataan kononnya, PKR ibarat retak menunggu belah ler…… kerjasama rakan kongsi dalam Pakatan Pakatan sedang goyah ler….. Pakatan Rakyat menuju perpecahan ler…… dan macam-macam lagi ler spekulasi negatif yang mereka buat untuk memburukan Pakatan Rakyat tetapi sekarang kita dapat lihat…. siapa sebenarnya yang sedang menghadapi masalah??? Ha ha ha…. mengata dulang paku serpih, mengata orang….. nampak gayanya, lu orang lagi lebih bermasalah!!!

Kisah rampasan komik Gedung Kartun yang dikatakan ada kaitan dengan lukisan gambar Najib mengibarkan bendera Mongolia serta isu-isu hangat politik Malaysia juga memberi gambaran bertapa, kita masih belum merdeka sepenuhnya tetapi masih dibelenggu oleh kuasa pemerintahan BN yang diterajui oleh Najib. Ini juga telah mendapat perhatian dunia luar dan telah memberi gambaran buruk serta mencalarkan imej Najib…. yang dilihat sebagai memerintah Malaysia secara kuku besi.

Jeng…. jeng… jeng …. yang terkini dan sedang hot ialah isu kepala lembu, satu provokasi murahan yang cuba menimbulkan kemarahan kaum India yang beragama Hindu. Isu ini ada kaitan dengan penempatan semula sebuah kuil Hindu di Seksyen 23 Shah Alam. Dalam kes ini nampak sangat PDRM juga seperti lembu yang kena cucuk hidung. Berlaku depan mata kepala sendiri tetapi buat tak tahu saja…. malah membiarkan kejadian itu berlaku. Apabila cerita tersebar dan bantahan dibuat….. Najib terpaksa campur tangan. Aha…. hidung dah kena tarik…… barulah polis bersuara dan memberi amaran. Alahai….. kesian aku pada Najib, terpaksa tarik hidung pihak itu….. pihak ini untuk menyelamatkan keadaan yang boleh menjejaskan imej BN dan dia sendiri…. serta slogan Satu Malaysianya.

Oleh itu…. dengan semua yang terjadi ini, macam mana kepala Najib tak pening…. bagaimana jiwa dia tak kacau….. bagaimana dia nak memperlihat senyuman yang tulin dan ikhlas….. bagaimana dia nak seronok hati…… bagaimana dia nak tidur lena…… bagiamana dia nak menyambut kemerdekaan negara dengan ceria dan gembira??? Mungkin rakyat Satu Malaysia, perasaan apa yang sedang dilalui oleh Piem Satu Malaysia mereka, dan mereka turut simpati. Jadi sebagai menunjukkan solidariti mereka kepada Najib, mereka juga turut menunjukkan perasaan hambar serta kesuraman perasaan dan hati mereka dengan membiarkan diri lupa yang ini adalah bulan kemerdekaan negara…. Sebab itu, tahun ini bulan kemerdekaan negara kelihatan tidak ceria…. dan muram sahaja!!!

Apa-apa pun…. sebelum aku juga terlupa…. lebih baik aku buat ucapan awal-awal.. After all… Malaysia tetap ibu pertiwiku dan aku sayang kamu Malaysia. Happy Birthday Malaysia!!!
/perakexpress

MyKampungku

0 comments:

nuff

Visited Since 090322

Followers

Komen Terkini

Categories

My Page Rank

Labels

Blog Widget by LinkWithin
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Bluehost